Kondensacja wody w tramwajach: pomogła termiczna powłoka ceramiczna
2 min czytaniaNiskopodłogowy tramwaj EVO2 to projekt firm TW Team, PRAGOIMEX a.s. i Dopravný podnik Liberec a Jablonec. Pomimo najnowocześniejszego wyposażenia tramwaju EVO2, pojawiły się problemy z kondensacją wody w miejscach, gdzie przechowywane są elektroniczne elementy pojazdów. Problem kondensacji wody i pary wodnej był główną przyczyną, która uniemożliwiła uzyskanie przez tramwaj EVO2 zgody inspekcji kolejowej na eksploatację na drogach kolejowych, a tym samym oddanie go do normalnej eksploatacji.
Problem z kondensacją wody
Producent tramwajów zwrócił się do firmy HFR s.r.o. z propozycją zastosowania powłok ClimateCoating (stara nazwa: ThermoShield) w celu rozwiązania problemu, który początkowo wydawał się nie do pokonania – problemu skraplania pary w elementach technicznych (w przestrzeniach pomiędzy dachem, a wewnętrznym sufitem tramwaju, gdzie poprowadzone są przewody i inne ważne elementy – para wodna skraplała się i dochodziło do różnych zwarć i awarii).
Ten problem kondensacji mógł zostać rozwiązany przez powłokę termoceramiczną ClimateCoating IndustrySpecial , która dzięki swoim doskonałym właściwościom jest praktycznie bezkonkurencyjna w swojej „dziedzinie”.
Po pomalowaniu wewnętrznej powierzchni pojazdu powłoką termorefleksyjną ClimateCoating IndustrySpecial osuszono wilgoć i zapobieżono dalszej kondensacji. Powłoka wytrzymała również testy przy dużych zmianach temperatury w najtrudniejszych warunkach. Poprzez podniesienie temperatury punktu rosy i przepływ laminarny bez użycia wentylatorów osuszono wszystkie zamknięte przestrzenie i zapobieżono kondensacji pary wodnej w okablowaniu.
Tramwaj EVO2 po dwóch miesiącach testów uzyskał certyfikat inspekcji kolejowej i został dopuszczony do prawidłowej eksploatacji i trafił na ulice Liberca w drugiej połowie 2013 roku. Planowana jest rozbudowa tramwajów EVO2 w Libercu oraz w innych słowackich miastach.