15. września 2024

Zdrowo mieszkać

Magazyn o tematyce mieszkaniowej

Kondensacja wody w tramwajach: pomogła termiczna powłoka ceramiczna

2 min czytania

Niskopodłogowy tramwaj EVO2 to projekt firm TW Team, PRAGOIMEX a.s. i Dopravný podnik Liberec a Jablonec. Pomimo najnowocześniejszego wyposażenia tramwaju EVO2, pojawiły się problemy z kondensacją wody w miejscach, gdzie przechowywane są elektroniczne elementy pojazdów. Problem kondensacji wody i pary wodnej był główną przyczyną, która uniemożliwiła uzyskanie przez tramwaj EVO2 zgody inspekcji kolejowej na eksploatację na drogach kolejowych, a tym samym oddanie go do normalnej eksploatacji.

Problem z kondensacją wody

Producent tramwajów zwrócił się do firmy HFR s.r.o. z propozycją zastosowania powłok ClimateCoating (stara nazwa: ThermoShield) w celu rozwiązania problemu, który początkowo wydawał się nie do pokonania – problemu skraplania pary w elementach technicznych (w przestrzeniach pomiędzy dachem, a wewnętrznym sufitem tramwaju, gdzie poprowadzone są przewody i inne ważne elementy – para wodna skraplała się i dochodziło do różnych zwarć i awarii).

Ten problem kondensacji mógł zostać rozwiązany przez powłokę termoceramiczną ClimateCoating IndustrySpecial , która dzięki swoim doskonałym właściwościom jest praktycznie bezkonkurencyjna w swojej „dziedzinie”.

Po pomalowaniu wewnętrznej powierzchni pojazdu powłoką termorefleksyjną ClimateCoating IndustrySpecial osuszono wilgoć i zapobieżono dalszej kondensacji. Powłoka wytrzymała również testy przy dużych zmianach temperatury w najtrudniejszych warunkach. Poprzez podniesienie temperatury punktu rosy i przepływ laminarny bez użycia wentylatorów osuszono wszystkie zamknięte przestrzenie i zapobieżono kondensacji pary wodnej w okablowaniu.

Riaditeľ Libereckého dopravného podniku Luboš Wejnár ukazuje preukaz spôsobilosti dráhového vozidla prototypu novej električky EVO2, nazývanej Evička, ktorá bola slávnostne zaradená medzi liberecké električky.
Luboš Wejnár, dyrektor przedsiębiorstwa transportowego Liberec, pokazuje certyfikat pojazdu szynowego prototypu nowego tramwaju EVO2 o nazwie Evička, który został uroczyście włączony do libereckich tramwajów.

Tramwaj EVO2 po dwóch miesiącach testów uzyskał certyfikat inspekcji kolejowej i został dopuszczony do prawidłowej eksploatacji i trafił na ulice Liberca w drugiej połowie 2013 roku. Planowana jest rozbudowa tramwajów EVO2 w Libercu oraz w innych słowackich miastach.